Tel Aviv-Jaffa - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Marjolein Vermeulen - WaarBenJij.nu Tel Aviv-Jaffa - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Marjolein Vermeulen - WaarBenJij.nu

Tel Aviv-Jaffa

Door: Marjolein Vermeulen

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

02 Oktober 2016 | Israel, Tel Aviv

lieve allemaal,
Het is nu 8 uur en ik zit op ons balkon.
Het gaat weer een warme dag worden zoals al de hele afgelopen week.
Laat ik beginnen bij het begin dat is wel zo makkelijk.
Vorige week maandag was het dan zover!
Mijn reis naar Israel!
1,5 jaar geleden bedacht toen ik samen met Annemarie uit eten was.
Uitgezwaaid door Jessica en Bram, Thom, Wilma en Ilse.
Mijn handbagage werd ernstig onderzocht maar ik bleek geen kwade bedoelingen te hebben dus ik mocht daadwerkelijk inchecken.
Nog een lekker luchtje kopen en dan naar de gate.
En daar kwam de eerste blunder....
Pincode onjuist.
Nou ja dat kan.
Bij de tweede poging ,weer onjuist.
Huh??
Nee nee nee!!!
Ik had Thom zijn pinpas mee ipv die van mijzelf.....
O eend!
Gelukkig had ik 5 kwartier vertraging dus had de tijd om een noodoplossing te verzinnen.
Vlucht verliep prima.
Bij de douane op Ben Gurion ook geen problemen.
En hoera,daar was mijn lief!
Hij had al van alles uitgevogeld dus ik kon zo de trein in naar Tel Aviv.
Tel Aviv heeft meerder stations maar bij HaHaganah eruit en op zoek naar een taxi.
De eerste wilde ons afleggen maar de tweede bracht ons,na een in mijn ogen dolle rit, naar het appartement.
Henk had mij al gewaarschuwd dat het uitzicht niet zo bijzonder was.
Hahaha nou dat was zacht uitgedrukt.
Maar de buurt vergoed veel.
Meteen om de hoek zit het oude Jaffa met alleeen maar kleine restaurantjes en kleine winkeltjes met de meest wonderlijke koopwaar.
Veel levende muziek op straat en een gemoedelijke sfeer.
Een echte Franse boulangerie waar we een paar keer pain amande hebben gegeten met een cafe aux lait.
Het eten daar valt genoeg over te schrijven.
Alles wat we tot nu toe op hebben was geweldig.
Soms voorzichtig proeven want je niet alles was even herkenbaar.
Gisteravond spande wel de kroon.
We hadden besloten aan de haven in Jaffa te eten en gelukkig was er plaats.
Het was druk daar de sjabbat was afgelopen.
We hadden nog niet plaats genomen of er werd een grote kan citroen-mint limonade op tafel gezet gevolgd door 18(!) kleine schaaltjes met allemaal voorgerechten.
Die man bleef schaaltjes op tafel gooien.(niet netjes neerzetten nee werkelijk neerpleuren)
We hebben elkaar aangekeken en kwamen niet meer bij.
En steeds als er een schaaltje leeg was kwam er weer een nieuw!
Dan moet je je hoofdgerecht dus nog bestellen.....
Woensdag zijn we in de oude stad van Jeruzalen geweest.
Met de bus.Prima te doen.
Bus en treinverkeer geweldig geregeld hier.
Fascinerend ,die oude stad.
Het wemelt er van de winkeltjes waarvan je je afvraagt of iemand er ooit iets zal kopen.
Door de Jaffapoort naar binnen.
En dan opeens zie je het bordje staan:Via Dolorosa.
Of Jezus nu echt deze route heeft gelopen tijdens zijn kruistocht weet ik niet maar het geeft wel iets aan.
En opeens stonden we op het plein waar de Klaagmuur zich bevind.
Tis apart zo'n muur met biddende,vooral vrouwen, mensen ervoor.
Maar het maakte op mij niet een enorme indruk.
Wel het feit dat ik daar was.
Er loopt een tunnelstelsel onder de oude stad en een deel is toegankelijk voor bezoekers olv een gids.
Ik heb mij een aantal jaren geleden heilig voorgenomen om niet meer iets onder de grond te doen want ik word er helemaal ellendig van maar ok ,ik had een sterke vent bij me dus ik heb het erop gewaagd.
Ik leg het nu vast:
IK GA NOOIT MEER IETS ONDER DE GROND ONDERNEMEN!
Grrrrr wat een narigeheid!
Ik moest op een terrasje bijkomen nadat ik weer bovengronds was.
Henk vond het geweldig dus als iemand iets wil weten wat daar besproken is dan moet je bij hem zijn.
Aan mij is alles voorbij gegaan!Bah!!
We hebben alleen de oude stad gezien maar ik ga zeker terug om ook andere delen van Jeruzalem te zien.
We hebben ook Haifa bezocht maar dat vonden we niet geweldig.
Maar het kan zijn dat wij iets verkeerd gedaan hebben.
Daar kom ik nog wel achter en wanneer dat idd zo is dan ga ik gewoon nog een keer.
Israel is een prachtig land.
Een heel ontspannen sfeer met vriendelijke mensen.
Nu kun je hier ook geen gekke dingen uithalen!
We hebben soms het idee dat we onderdeel zijn van een kazerne.
Alle jongeren die dienstplichtig zijn lopen in uniform en een deel daarvan draagt hun wapen.
Dat klinkt misschien eng maar ik heb er totaal geen last van.
Het voelt eigenlijk heel veilig.
De afgelopen 2 dagen hebben we veel gefietst.
Geweldige fietspaden rond Tel Aviv dus we hebben er wel wat kilometers opzitten.
En ook dan zie je veel.
Vanavond vertrekt Henk weer naar huis.
En dan ben ik dus alleen.
Woensdag vertrek ik naar Gedera.
Is een uurtje met de bus.
Voor nu allemaal een dikke kus uit een zonnig ,heerlijk Tel Aviv.xx







  • 02 Oktober 2016 - 10:18

    Jolanda:

    Hé Marjolein, heerlijk om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben. En...dat wij via je verslag mogen meegenieten.
    Have functie en blijf jij maar lekker bovengronds

  • 02 Oktober 2016 - 12:40

    Albert:

    Heel vermakelijk om te lezen, Marjolein. Sterkte met het straks weer alleen zijn.

  • 02 Oktober 2016 - 16:55

    Nancy:

    Wat leuk om te lezen wat je al zowat beleefd hebt. En ja ondergrondse is ook
    niets voor mij brr . Ik kan het me voorstellen hoe jje je voelde .
    maar wat een avontuur ben benieuwd wat het volgende is .

  • 02 Oktober 2016 - 23:08

    Melissa:

    O, geweldig klinkt dit allemaal. Alleen die pinpas al, haha... Geniet van al het moois wat nog komen gaat en succes nu je alleen bent. Zal even heel erg anders zijn. Ik kijk uit naar je volgende verhaal! Dikke knuffel

  • 04 Oktober 2016 - 23:27

    Gerda:

    Ja hoor echt wat voor jou die pinpas.Wat fijn dat alles tot nu toe op rolletjes loopt en hopen dat het verder ook zo vlotjes verloopt.Ik geniet van je reisverslag en je schrijft het ook zo leuk op.Veel plezier en op naar het volgende verslag

  • 05 Oktober 2016 - 15:10

    Jessica Vermeulen :

    He mamsie! Wat een super leuk stukje weer. Waarom luister je nou niet eens naar jezelf als je ondergronds echt niet fijn vindt. Een mooie man kan niet tegen dat gevoel op hoor. Maar blijkbaar wel! ;-)

    Fijn om te horen dat je het zo leuk hebt (gehad met Henk. Schrijf maar snel weer een blog!

    Kusjes,
    Jessica

  • 05 Oktober 2016 - 17:50

    Riet:

    He Marjolein
    Fijn om te lezen dat het goed met je gaat,en om te lezen wat je meemaakt daar
    Vindt je super stoer
    Wacht op je volgende Blog,zonder je Henk
    XxxRiet en Jaap

  • 05 Oktober 2016 - 17:55

    Greetje Boer :

    Hallo Marjolein,leuk om je verhaal te lezen! Je geniet er van. Er is heel veel te zien daar. Ik blijf je volgen veel plezier!

  • 05 Oktober 2016 - 18:02

    Esmeralda:

    Fijn om te lezen dat je eerste week goed verlopen is. Lekker even kunnen bijkomen. Nu gaat het echte werk beginnen. En die pinpas , goed begin. En zelfs nu gaat het ook weer over eten. Groetjes xxx

  • 05 Oktober 2016 - 18:02

    Esmeralda:

    Fijn om te lezen dat je eerste week goed verlopen is. Lekker even kunnen bijkomen. Nu gaat het echte werk beginnen. En die pinpas , goed begin. En zelfs nu gaat het ook weer over eten. Groetjes xxx

  • 05 Oktober 2016 - 18:02

    Esmeralda:

    Fijn om te lezen dat je eerste week goed verlopen is. Lekker even kunnen bijkomen. Nu gaat het echte werk beginnen. En die pinpas , goed begin. En zelfs nu gaat het ook weer over eten. Groetjes xxx

  • 05 Oktober 2016 - 18:02

    Esmeralda:

    Fijn om te lezen dat je eerste week goed verlopen is. Lekker even kunnen bijkomen. Nu gaat het echte werk beginnen. En die pinpas , goed begin. En zelfs nu gaat het ook weer over eten. Groetjes xxx

  • 05 Oktober 2016 - 18:02

    Esmeralda:

    Fijn om te lezen dat je eerste week goed verlopen is. Lekker even kunnen bijkomen. Nu gaat het echte werk beginnen. En die pinpas , goed begin. En zelfs nu gaat het ook weer over eten. Groetjes xxx

  • 05 Oktober 2016 - 18:32

    Ingrid:

    Hoi Marjolein,

    Wat leuk om te lezen wat je allemaal beleefd.
    Lekker genieten van alles.
    En nu het echte avontuur. Succes en veel plezier.
    Ik kijk uit naar de volgende stukjes.
    Groetjes en dikke knuffel

  • 05 Oktober 2016 - 18:33

    Maarten En Maaike:

    We wensen je heel veel zegen en plezier toe!!

  • 05 Oktober 2016 - 18:36

    Ellen Breedveld:

    Hoi Marjolein,
    Wat geweldig om jou zo te volgen. Je schrijft hartstikke leuk, dus blijf vooral doorgaan hiermee!
    Groetjes Ellen

  • 05 Oktober 2016 - 19:00

    Annette:

    Leuk om je blog te lezen. Je schrijft gezellig. Geniet van alles en ik kijk uit naar je volgend schrijven. Liefs xxx

  • 05 Oktober 2016 - 19:01

    Wilma En Koos:

    Hoi Marjolein,

    Het blijkt wel weer dat schrijven jou zeker is toevertrouwd. Wat heerlijk om via dit soort verslagen zo met je mee te reizen. Het enthousiasme spat van je verslag af. HEERLIJK !!!!
    Je verdiend het.

    Liefs
    Koos en Wilma

  • 05 Oktober 2016 - 19:54

    Shelley :

    Lieve marjolein
    Wat een avontuur. Super leuk om te lezen...ik kijk uit naar je volgende blog.
    Groetjes x

  • 05 Oktober 2016 - 19:58

    Trudi Romijn:

    Ha Mar, zo, de eerste week zit er op. Als Henk vertrekt gaat jouw avontuur pas echt beginnen.
    Dapper hoor, dit zou ik je dus niet na doen !!

  • 05 Oktober 2016 - 20:02

    Trudi:

    Hoi Marjolein,

    Wat leuk om te lezen. Ik wens je nog een hele fijne tijd toe!

    Groetjes Trudi

  • 05 Oktober 2016 - 20:05

    Rianne:

    Ha Marjolein!
    Leuk je verhaal te lezen! Wat een ervaringen/herinneringen neem je mee.
    Spannend om nu echt alleen deze reis te vervolgen.
    Geniet er van!
    Lieve groet,
    Focco en Rianne

  • 05 Oktober 2016 - 20:20

    Rian:

    Wat ontzettend leuk om te lezen. Je ziet jezelf daar gewoon lopen zoals je het beschrijft ;-)
    Doe maar voorzichtig straks alleen, maar God is altijd bij je.

  • 05 Oktober 2016 - 20:33

    Elly De Bruijn:

    Wat schrijf je leuk Marjolein. Heel leuk dat je ons laat meekijken. Geniet ervan!

  • 05 Oktober 2016 - 20:49

    Netty Van Den Berg:

    Hallo Marjolein!:)
    wat leuk om van je te horen.
    de eersre week, al veel beleefd en klinkt als vakantie.
    fijn om zo aan je avontuur te beginnen
    op naar de volgende week!:) xx

  • 05 Oktober 2016 - 21:46

    Anne:

    Smullen je verhalen. Te beginnen met je pas van Thom. Herken de stress. . Ik beginnen wel heel nieuwsgierig te worden naar je reis vandaag.
    Dat ondergrondse brrrrrr, in Vietnam had je dat ook, iets groter gemaakt omdat wij anders niet passen ( kleine, iele Vietnamezen)nou daar kreeg je mij ook niet in .
    Liefs stoer nichie

  • 05 Oktober 2016 - 22:13

    Lenette Van Waart:

    Lieve Marjolein,
    Wat heerlijk te lezen dat je het naar je zin hebt.
    Ben alweer nieuwsgierig naar het volgende relaas van je.
    Geniet ervan!!!
    Lieve groet
    lenette en leen

  • 05 Oktober 2016 - 23:16

    Janette:

    Hoi Marjolein,
    Wat iedereen al heeft geschreven: wat leuk
    om je zo te kunnen volgen. Ik lees je blog
    met jouw stem in mijn hoofd, je schrijft
    zoals je praat. Leuk hoor!
    Ik kijk uit naar je volgende blog.
    Veel plezier

    Groetjes. Janette

  • 05 Oktober 2016 - 23:27

    Marjolein:

    Heerlijk, je leuke verhalen te lezen en zo alles te volgen. Nou alleen verder. Succes met genieten xxxx

  • 06 Oktober 2016 - 07:03

    Jeannette Kooijman:

    Heerlijk om te lezen Marjolein . Blijf lekker genieten
    groetjes xx

  • 06 Oktober 2016 - 16:25

    Coby Smits:

    Lieve Marjolein,
    Wat schrijf jij gezellig!
    Ik "hoor" je het zeggen.
    Geniet lekker door meid!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Tel Aviv

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

14 December 2016

Het zit erop!

24 November 2016

Dag dierbare kinderen....

09 November 2016

Tempelberg avontuur

25 Oktober 2016

Werk en vrije tijd

09 Oktober 2016

The Dutch duck
Marjolein

Van 26 september tot en met 15 december ben ik in Israel. Eerst 9 dagen in TelAviv-Jaffa. Van 5 oktober tot 30 november ga ik naar Gedera om als vrijwilliger te gaan werken bij een project van ALEH. Werken met verstandelijk beperkten in de leeftijd van 10 tot 30 jaar. Vanaf 30 november heb ik nog 2 weken vakantie en wat ik dan ga doen weet ik nog niet. Op 8 december komen Thom,Jessica en Bram. Op 15 december vliegen we met zijn vieren terug naar huis.

Actief sinds 20 Sept. 2016
Verslag gelezen: 610
Totaal aantal bezoekers 10108

Voorgaande reizen:

18 September 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

18 September 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

18 September 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

20 September 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: